czwartek, 4 kwietnia 2013

Crysis. Eskalacja - Gavin Smith

Tytuł oryginału: CRYSIS: Escalation
Wydawnictwo: Insignis
Rok wydania: 2013
Gatunek: science-fiction
Ilość stron: 295

Z okładki: 
Rok 2020. Pierwszy kontakt z Cepidami. Pod wodzą majora Barnesa, kryptonim Prorok, na wyspy Lingshan wyrusza oddział żołnierzy w nanoskafandrach. Przeżywa niewielu. Ale zagrożenie ze strony obcych zostaje odparte.
Rok 2023. Cepidzi zajmują Nowy Jork. Umierający Prorok przekazuje swój nanoskafander żołnierzowi marines o ksywie Alcatraz. Po raz kolejny potężna technologia ratuje sytuację.
Teraz do ruin Nowego Jorku powróciła śmierć. Miasto, osłonięte olbrzymią Kopułą Wolności i kontrolowane przez skorumpowaną megakorporację CELL, zaczyna przypominać pobojowisko. Żołnierze CELL, bojownicy ruchu oporu i śmiercionośni Cepidzi walczą na ulicach niegdysiejszej metropolii, która skrywa tajemnicę zdolną zniszczyć cały świat.

 „Crysis. Eskalacja” to zbiór opowiadań science-fiction nawiązujących do serii gier komputerowych Crysis. Z pozoru każde z nich traktuje o czym innym, lecz w miarę dalszego czytania zaczynają łączyć się w całość. Razem z bohaterami znanymi z gry czytelnik zagłębia się w świecie po inwazji wrogich Cepidów, ogarniętym przez korporację, w którym zaczyna kiełkować ruch oporu.

Nigdy nie miałam okazji grać w Crysis, ale po lekturze tej książki bardzo bym chciała kiedyś to zrobić. Zaintrygowała mnie wykreowana w książce rzeczywistość oraz  główne postacie takie jak Prorok, Alcatraz, Psycho, czy Chino.  

Pomimo tego, że opowiadania wydają się na początku dość chaotyczne, bardzo szybko łapie się kontekst. Wszystko składa się w spójną i zarazem dość przerażającą całość.

Bardzo ciekawie spędzało mi się przy niej czas, choć czasem denerwowało mnie specjalistyczne słownictwo dotyczące nazw broni, pojazdów wojskowych itp. , które nic mi nie mówiło, bo się na tym nie znam i nie mogłam sobie wyobrazić, jak te sprzęty wyglądają i do czego tak dokładnie służą.
Po jakimś czasie zaczęłam po prostu je ignorować, ale szkoda, że nie mogłam mieć pełnego obrazu scen. Myślę, że fajnie b y się oglądało film na podstawie książki, wtedy wszystko byłoby dokładnie widoczne.

„- Chcę z powrotem swoje ciało.
- Ty nie żyjesz.
- Czyli jesteśmy sobie równi. Widziałem, jak wpakowałeś sobie kulkę w łeb, tyle że trup, którego zająłeś, narodził się z moim umysłem. Nie twoim.”

Intrygującymi postaciami są Prorok, Alcatraz i Psycho, którzy zdają się jakby przenikać i łączyć, gdyż wszyscy noszą nanoskafander. Prorok i Alcatraz po pewnym czasie naprawdę stają się jednym. Świetnie się czyta ich wspólne dialogi i obserwuje wewnętrzną walkę o dominację. Tego typu wątki o dwóch umysłach  w jednym ciele od dawna mnie ciekawiły i byłam przyjemnie zaskoczona, gdy spotkałam je też w tej książce.

Powieść mogę stanowczo polecić wielbicielom SF, ponieważ nie trzeba wcześniej grać w grę, by zrozumieć o co w niej chodzi, a lektura jest naprawdę interesująca.  Na pewno nie mogą przejść obok niej obojętnie wszyscy, którzy wcześniej zetknęli się z jej komputerowym odpowiednikiem.

Moja ocena:
5/6

Za możliwość przeczytania książki dziękuję serdecznie AIM Media. 

9 komentarzy:

  1. Mało prawdopodobne, że przeczytam. Ale spróbuję zagrać w grę, mimo, że średnio lubię strzelanki..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zawsze strzelam na oślep i nie trafiam i zaraz ginę. Czyli moja gra trwa średnio jakieś pięć minut łącznie z ładowaniem poziomu :-D Ale w Crysis bym sprobowala pograć...

      Usuń
  2. Zaciekawiłaś mnie, może przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem właśnie po lekturze i przyznaję, że książka jest świetna. Gdybym jeszcze coś niecoś wiedziała o grach i poprzednich częściach byłaby to rewelacja, a tak musiałam czasem cofać się, żeby zrozumieć niekóre kwestie a i niemało pozostało znaków zapytania po przeczytaniu fabuły. Generalnie to SF jakie lubię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też musiałam się czasem cofać, zdarzało się że myliły mi się postacie np Walter z Walkerem itd. Zgadzam się że książka była swietna, z chęcią bym jeszcze inne opowiadania ze świata gry przeczytała gdyby były. Niby na LC widziałam że jest jeszcze jakaś książka nawiązująca do gry ale nie ma o niej żadnych informacji...

      Usuń
  4. idealna na prezent dla mojego narzeczonego

    OdpowiedzUsuń
  5. Gra jak najbardziej pierwszorzędna. Wciąga od początku i trzyma w napięciu do końca. Książki niestety nie czytałem.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. książka totalnie nie w moim guście. nie przepadam ani za s-f ani za grami komputerowymi, ale na prezent dla maniaka komputerowego będzie idealna.

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Uwaga!

Wszystkie teksty zawarte na niniejszym blogu chronione są prawem autorskim [na mocy: Dz.U.1994 nr24 poz.83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994r o prawie autorskim i prawach pokrewnych]. Kopiowanie treści, choćby fragmentów oraz wykorzystywanie ich w innych serwisach internetowych, na blogach itp itd wymaga pisemnej zgody autorki bloga.